Jag får hybris

Fick mitt roligaste mail hittills på SR. Ett svar på min hybris i jakten på sveriges politiker.

Förra veckan träffade jag Jan Björklund för en, i mitt tycke, sanslöst viktig intervju om hur han ser på sig själv som minister. Om han tänker på det när han ska sova, att här ligger minsann utbildningsministern och slumrar. Och om hur jargonen är på regeringskansliet när det typ är fredag och nån kanske är på lite lattjo humör. Vad de snackar om då. Vem som går före i kaffekön. Hur fredde är som chef. Sånna saker. 

Det där hann jag tyvärr inte med då, eftersom mina chefer tyckte jag skulle använda mina fem minuter till andra frågor. Nyheter och sånt. Politik, som jag blev tvungen att fokusera på.

Dock lovade pressekreteraren mig att få göra den andra, mysiga intervjun jättesnart.

Hur förbannad blir man inte när det inte blir så då? När det ständigt skjuts upp i mail efter mail, va?

JO

tillslut skickar man ett syrligt mail, om hur länge en stackars journalist ska behöva vänta på sin utlovade intervju?

Detta var alltså igår.


Fick svaret:



Hej Sara,

Som du kanske sett har regeringen idag presenterat en bred migrationspolitisk uppgörelse med Miljöpartiet bland annat om skolgång för gömda barn. Det har tagit all tid.

Kan vi återkomma i denna fråga när vi har det lite lugnare här?

Med vänlig hälsning

Eva-Marie Byberg
Pressekreterare hos Jan Björklund
Utbildningsdepartementet



Okej okej okej. Tänkte inte på det. Men tjatar inte mer nu.
Utbildning till gömda barn är ändå ett helt okej giltigt skäl.

(MEN VISST UNDRAR NI FORTFARANDE? VAD GÖR MINISTRARNA?)


Kommentarer
Postat av: Pappa

Haha, alltså man blir glad av det e-brevet.

Artigt men med en liten smula sarkasm/ironi när pressekreteraren skriver "som du kanske sett".

Man hoppas alltid de har viktigare saker för sig än att svara på vem som smiter i kaffekön på regeringskanliet.

2011-03-05 @ 16:40:33
Postat av: Anonym

Jag gick faktiskt runt i helt liknande tankar i helgen.

Det inleddes i sängen när väckarklockan ringde. Jag tänkte, en dag som denna, några hundra mil söderut, snouzar Khadaffi innan han tvingar sig upp för att hålla eldiga talmellan bombskurarna? Hur många gånger snouzar han. Använder han ens väckarklocka eller blir han masserad till vakenhet av dresserade bengaliska tigrar med balsamerad päls?

Sen, senare under dagen. Kungen. Vem bestämmer över fjärrkontrollen i kungafamiljens tv-soffa? Lämpligen vore det vara kungen eftersom han ändå är kungen, och är det ett argument som går hem på slottet?

Och Reinfeldt. Händer det ibland att han går till Rosenbad i några riktigt slitna kalsonger där resåren tappat sin kraft, allt på grund av att han sköt på att tvätta kvällen innan och istället kollade på et till avsnitt av Vänner? Bittert ångrar han sitt omogna val kvällen innan när pungen glider ut ur den formlösa kalsippen under något asviktigt möte.



Händer sånt?



Jag säger, kör Sara! Sådana intervjuer är något jag hade kastat mig över på momangen! Se till att få till den där intervjun snartsnartsnart!



Kör i vind!

Kram

Kosmonaut M.

2011-03-23 @ 11:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback