den 13e december 1993


var jag sex år och hemma hos min morfar. som varje år på hans födelsedag. det här året minns jag eftersom jag några dagar tidigare gjort min första solosång i kyrkan och för att jag den här dagen, för första gången var med i tidningen.

jag minns de stora hjärtpepparkakorna och den röda saften och lussebullarna och hanna och catrine och alla de andra i luciatåget. och så minns jag hur pappa med pampig röst läste högt från den stora tidningen, om lilla sara nygren som hade spelat maria och sjunigt alldeles själv. 

den där artikeln klipptes vad jag vet aldrig ur, utan blev kvar där hemma på floragatan hos morfar och försvann. farmor skulle komma på tanken fast långt senare, att klippa ur tidningsartiklarna för att spara i fina pärmen. så av den första, och kanske finaste, fanns inte ett spår.

tills idag.

när jag och motpolsjonas var i arkivet på lund universitetsbibliotek och rotade och jag sprang på alingsås tidning där nere bland microfilmerna.

och mindes datumet, morfars födelsedag. och mindes året, förskolan, 93.


och där var den.










Kommentarer
Postat av: Tobias

Verkligen otippat att du i princip stal hela föreställningen!

Lika bra att börja stjäla föreställningar redan vid tidig ålder! =)

2009-10-09 @ 21:36:26
Postat av: Pappa

ÅÅhhh, så mysigt det var. Och vilken stolthet. En viktig milstolpe i faderskarriären minsann. Du var så duktig att vem som helst kunde se det och jag sprätte väl som en tupp kantänka.

2009-10-09 @ 21:55:26
Postat av: Hanna

och lussebullarna och kakorna med sylt i. Det var gott det. Och så nervös man var. När vi stod där på led i morfars sovrum och laddade inför Natten går tunga fjät.. Fin bild! Jag minns det vagt. Kul att du hittade det i Lund. Kram!

Postat av: Pappa igen

Fick en otäck tanke.

Hur har den människan det i det jätte, jättestora arkivet som sitter med ALLA tidningar och fotograferar med mikrokamera dygnet runt, du sa att till och med pingisbladet finns där. En blomma till den personen vore på sin plats. Jag tar gärna den kostnaden.

2009-10-10 @ 01:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback