jackie!



cornelis skrev en gång, att friheten kostar dig allt du har. jag kan inte bestämma mig för om jag älskar det eller hatar det men jag tänker iallafall på det mycket nu. för jag är ju fri. totalt jävla free falling.

filosofer diskuterar det i termer av positiv och negativ frihet. vilket också är en intressant tanke. men den tar vi i ett annat inlägg.

i min anteckningsbok har jag iallafall skrivit på första sidan med stora bokstäver: SÄG JA.

Säg Ja, är ledorden för hela den här sommaren.

på andra sidan står; första tanken är den rätta tanken. och den sidan låg uppslagen när jag idag satt på cafet här i älmhult med en kaffe och min dator och skrev på nya ideér. straxt slår sig en tjej ned några stolar bort och min första tanke är, att säga hej. så det gör jag.

hon heter Jackie Davids och visar sig mycket oväntat vara en tjej från Los Angeles, som precis som jag är lite på vift. som precis som jag har en utbildning i politik. och som till skillnad från mig redan läst färdigt sin utbildning i journalistik. Nu satt hon med sin väska med tillhörigheter i älmhult och funderade på livet och om det jobb hon precis sökt här var rätt eller inte för henne.

och på den vägen var det.

det slutade med att vi tog en kaffe till, och sen bytte ställe (finns faktiskt två i älmhult) och där tog en fet jävla marängsviss i regnet innan hon var tvungen att hoppa på tåget till kärleken i stockholm.

jackie gjorde mig helt glad. lycklig och upplyft för att i samma stund vi slutar fundera på att säga hej, och istället bara gör det, är det som om världen blir stolt och börjar klappar händerna.


första tanken är den rätta tanken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback