luciakronan




lucia har alltid varit speciellt. näst efter julafton varit den viktigaste dagen i december. den stora uppladdningen med ofattbart futtiga elva nätter kvar.

iår var det bestämt att vi skulle lussa igen, hos morfar som fyller år, alltid den trettonde. alla kusinerna skulle vi samla ihop och knyta på oss de gamla linnena som blev för korta för hundra år sedan och så skulle vi lussa igen. hanna skulle ta överstämman på adventstid, åsa skulle stila på julen är här och catrine skulle varit lucia eftersom hon är längst och snyggast. alla de stora starka killarna skulle vara med och den nya lilla i familjen skulle varit stjärngosse eller jesusbarn eller vad han nu hade velat. pepparkaka, kanske. vi skulle släckt i hallen och tassat på låtsas och morfar hade älskat det.

men så finns han plötsligt inte mer. 

och aldrig mer ska vi lussa på floragatan.


så med min krona tänkte jag sjunga för morfar härifrån skåne i år. du är min man ska jag riva av, tänkte jag.  och ja må du leva uti himlen. i den gamla lussekronan, som tills dess är ljusstake här i kojan.

erkänn fin!






Kommentarer
Postat av: Hanna

åhh.. det hade vart fint det.. :(

Postat av: Jennie

Vad fint! Det var speciella lucia kvällar det!

Här blir det en liten stjärngosse i år och vi ska också sjunga en fin sång för morfisen.

Himla fin luciarkona det där förresten!

Kram Jennie

2009-12-07 @ 21:27:44
Postat av: Lena

Ja, vi saknar också den fina traditionen på Floragatan. Det blir konstigt i år...

Kram från Hallebo

2009-12-07 @ 21:46:43
Postat av: Pappa

Läser och försöker blåsa bort lite obekväm fukt ur ögonvrån... det var allt väldigt, väldigt fint där borta på 28:an, på födelsedagskalasen.



Erbjuder dig ändå Floragatan den 13:e, det är lungt, jag lovar lyssna till allt du sjunger, urvuxen klänning eller inte.

2009-12-07 @ 21:48:07
Postat av: Eva-Lena

Ja vad konstigt det blir i år, så länge jag kommer i håg har vi lussat för pappa. Först vi barn + Hallebo barnen, sedan ni alla barnbarn och de små Hallebo barnen. I år får vi alla sjunga högt så att han hör oss och hoppas att alla nära och kära där uppe klämmer i med lucia sången. Oh vad jag saknar honom. Kram

2009-12-07 @ 22:21:40
Postat av: Mamma

Nej Floragatan är inte sej lik det här året. Det hade vart kul att se ert luciatåg bara en gång till så blir det aldrig mer.Det har ju även varit fin besök av herrljunga luciorna ett par gånger då minns jag hur stollt morfar var :)Saknar honom med.

Kram mamma

2009-12-07 @ 22:31:00
Postat av: Åsa

Saknar morfisen extra mycket den här tiden på året. Kan knappt förstå att han snart vart borta i ett år.

Vi hade iaf gjort succé med luciatåget tror jag. Och det hade vart kul att få klämma i lite extra på julen är här :-)

2009-12-08 @ 23:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback